2010/07/30

Blomkålsmos

Köttbullar med blomkålsmos och gräddsås
Här brukar jag variera fetthalten på grädden beroende på hur fet maten jag skall äta till är. Jag har ännu ej provat att koka i gammelmjölk, men den går säkert bra det oxå. Sist kokade jag i matlagningsgrädde och det blev krämigt och gott!

1 blomkålshuvud
2-3 dl grädde

Skär kålen i relativt små bitar. Lägg i en vid kastrull. Slå över grädden - den behöver inte täcka kålen. Koka tills kålen är riktigt mjuk. Slå av grädden och spar till nästa kok eller t ex sås. Mixa blomkålen så slät som du önskar med en stavmixer.
Jag brukar varken salta eller peppra då smaken är fantastisk i sig, men prova dig gärna fram!

Servera t ex med köttbullar och pressgurka!

2 kommentarer:

Petter sa...

Idag ska jag våga mig på den. Glömmer alltid att handla färsk blomkål. Tack!

Jonna sa...

Gott gott! Lycka till!