2010/11/07

Kokosvåfflor (paleo)

Nu har jag hållit på och experimenterat med att få till riktigt goda pannkakor och våfflor. Jag är övertygad om att den här smeten passar utmärkt även till amerikanska pannkakor!
När man väl hittat ett grundrecept som funkar så är det ju bara att experimentera :)
vafflor.se hittar ni massor av inspiration:

2-3 våfflor

2 ägg
2,5 msk kokosmjöl
3 msk kokosmjölk
2 msk kokosolja
1/3 banan
0,5 tsk bakpulver

kanel

Vispa ihop och låt smeten stå och svälla ett tag. Grädda i våffeljärn. Servera med t ex  vispad grädde, färska bär, osötat äpplemos...

Kokosmjöl (ibland omnämnt kokosfiber) hittar ni hos Bodystore eller MåBra Postorder på nätet, eller här i Stockholm, på Odengatan hos Örtagubben.

5 kommentarer:

Mattias sa...

Låter som ett lysande recept. Vet du om kokosmjöl går att hitta i butik här i Stockholm?

//Mattias

Jonna sa...

Kom just på att jag kanske borde länka till det... Själv beställde jag ifrån nätet, men det verkar som om Örtagubben har. Jag beställde 1 kg, men man använder försvinnande små mängder så en 500g påse kommer du långt med.

Martina sa...

Oh det här blev jag nyfis på! Smakar det någonting annat än kokos?

Mattias sa...

Jag passerade Blueberry på Sibyllegatan (15 tror jag) på väg hem och såg att de sålde kokosmjöl på 500 och 1000g-påse. Nu vet jag vad jag ska göra på söndag :)

Jonna sa...

Martina: Det beror på om du blandar in något annat oxå ;) Jag skulle tro att det går bra att byta kokosflingorna mot mandelmjöl, sen kan man ju ha i skivad banan eller annan frukt (eller mörk choklad...)om man vill!
Lycka till Mattias! Själv ska jag nog göra en hel hög att ha som proviant på CrossFit SM!