2009/08/30

Chai te

Jag konsumerar ofantliga mänger chai te, men jag föredrar att dricka rött te och det enda stället jag hittat rooibos chai är på Pris Extra och det är sällan jag vägarna förbi, så i morse gjorde jag min egen blandning.


ca 200-300g rooibos naturell eller vanilj
1/2 liten påse hela nejlikor
1/3 liten påse hel kardemumma
1/2 liten påse hel kryddpeppar
1 påse hel kanel
1/2 påse hel ingefära

Häll nejlikor, kardemumma och kryddpeppar i en mortel och stöt tills ordentligt finfördelat, men absolut inte finmalet. Gör därefter samma sak med kanelen. Ingefäran körde jag i mixern. Den tenderar att finfördelas en hel del, och de bitar som är kvar är ofta för stora. Jag hackad dem med en stor kniv!
Därefter är det bara att blanda allt i en tätslutande burk. Gott!

Inga kommentarer: