2011/02/23

Jerky



Att ha "bärbara" proteiner med sig ter sig ganska enformigt om man bara äter makrill och ägg. Torkat kött går att variera kryddningen på i oändlighet. Antingen köper du ett stort köttstycke (lägg för guds skull inga stora summor på det bara) eller så letar du lövbiff på rea - 89 kr/kg är inte helt ovanligt.

Jag har provat flera varianter på kryddning, marinad och rub. Att använda en färdig rub som t ex Caj P Smoke Chiptole förenklar avsevärt. Den är fantastiskt god, men socker är tyvärr första ingrediensen. En påse räcker till 5-600 g lövbiff.
Att använda bara torra kryddor tycker jag inte var någon höjdare. Jag har även gjort oljebaserade marinader, men det gör inte mycket för smaken på köttet. Prova istället att göra marinad baserad på chilisås och kanske någon färdig grillsås som du förstärker med kryddor. Santa Maria har kryddblandningar som inte innehåller några tillsatser och inte heller något socker. Jag har provat BBQ & Grill Mesquite och Chili Explosion. Jag tycker att BBQ & Grill Mesquite blev bäst! Den andra blir väl stark. Kryddorna kommer i kvarnar, men jag hällde ut dem i en mixer för att finfördela dem.

Den senaste satsen gjorde jag så här:
1 kg lövbiff
0,5 dl chilisås
1 msk honung
1 msk smoked paprika
salt, peppar

Blanda marinaden och häll över den i en plastpåse. Lägg i köttet och se till att det blir ordentligt ingnott.
Låt vila åtminstone ett par timmar, men gärna över dagen/natten.
Sätt ugnen på 50-60 grader. Varmluftsugn är att föredra, men går bra med både vanlig ugn och gasugn också. 
Jag använder ugnens galler som torkställning när jag torkar mitt kött. Stapla upp gallret så att du kan hänga köttskivorna över gallerstagen. Du kan alltså göra lika mycket kött som det får plats på gallret på en gång. Jag har en standard ugn och kan nog få in 1,5-2 kg lövbiff.
Sätt in gallret i ugnen och sätt upp luckan på glänt (jag använder en tändare). Torktiden varierar med ugn och tjocklek på köttet men ca 6 timmar brukar det ta.
Skär i lagom stora bitar och förvara i lufttätt kärl - gärna i kylen. Det räcker med att det finns bara lite fuktighet kvar i köttet för att det ska mögla.

Inga kommentarer: