2011/02/28

Snabb kålpudding (low carb)


Jag har aldrig gillat att blanda ris i min kålpudding. Det funkar lika bra utan!

4 port

500 g nötfärs
1 finhackad gul lök
2-3 rivna morötter (kan uteslutas)
1-2 msk Voltaires lantbuljong
salt & peppar
1 dl vatten


1/2 vitkålshuvud (ca 750 gram)
smör att steka i
1 msk sirap eller honung
salt & peppar
1 dl vatten

Fräs lök och färs i smör. Salta och peppra. Rör ner morötterna. Strö över buljongen och rör ner den med en knapp deciliter vatten. Låt småputtra tills vätskan kokat bort. Slå upp färsen i en skål.
Skär bort stocken på vitkålshuvudet och strimla därefter kålen. Stek den i smör tills den blivit glansig och lite genomskinlig. Var försiktig så att den inte bränns. Salta och peppra och ringla över sirap/honung. Slå på en knapp deciliter vatten och låt koka in..
Blanda ner färsen i kålen och låt det bli varmt.

Servera med lingonsylt eller rårörda lingon.

4 kommentarer:

Jenny sa...

Det här vill jag testa! Kul att ha hittat din matblogg!

Jonna sa...

Hej Jenny! Kul att du hittat hit! Lycka till och kom gärna med input!

Anonym sa...

Det här är jättegott :-)

Anonym sa...

Hej Jenny. Bästa Kålpuddingen!.225 C, 50 min i ugn, lägg på folie sista 10 min //Tiina