2011/01/02

Falska Parmachips


Beef Jerky i all ära, med ibland är det bara för bökigt att hålla på! Parmachips ett snabbt alternativ, som går utmärkt att packa i väskan och ha med som snacks!
Det skulle dock aldrig falla mig in att köpa dyr parmaskinka för att slänga in i ugnen och torka, så jag väljer de billigare tyska varianterna. Undvik dock de som är saltade då de blir extremt salta när de torkats. Den här gången valde jag kallrökt skinka.


Du behöver kallrökt skinka, ett par plåtar med bakplåtspapper eller dyl och hushållspapper.
Sätt ugnen på 225 grader, alternativt 200 grader om du har varmluftsugn. Lägg ut hela eller delade skinkskivor tätt på plåtarna. Har du varmluftsugn kan du köra alla plåtarna på en gång. Det går bra att återanvända bakplåtspappret om du behöver göra flera omgångar.
Torka i ca 8-10 minuter. Skinkan kommer först att ljusna något, för att sedan bli mörkare i färgen. Du ska nästan känna att den är bränd innan den är klar. Lägg skinkan (med samma sida ner) på hushållspapper och låt kallna. Blir inte skinkan krispig när den kallnat så borde den varit inne en stund till! Notera till nästa gång du gör eller kör åter in dem i ugnen!

Jag provade även den här skinkan, men den blev mycket saltare, så jag antar att man får leta efter den sorten som tilltalar mest.

1 kommentar:

krgi sa...

Jag provade med PARMA-Prociutto Parma, blev jättegott, inte för salt.